Gebruiksvoorwaarden

 

GEBRUIKSVOORWAARDEN

- BIJLAGE BIJ HUUROVEREENKOMST

Deze Gebruiksvoorwaarden worden toegepast op alle huurovereenkomsten die de Stichting Oelbroeck sluit. Overal waar in dit document “hij” wordt gebruikt moet “hij/zij” gelezen worden.

Artikel 1 - Begrippen

  1. Huurder/gebruikers: de natuurlijke of rechtspersoon met, resp. voor wie, Stichting Oelbroeck de huurovereenkomst en diens medegebruikers hee gesloten voor het gebruik van de ruimte(n).
  2. Bevoegde personen: zij die als aanvrager/-ster optreden voor particulier gebruik als ook voor verenigingsgebruik.
  3. Verhuurder: de Stichting Oelbroeck.
  4. Bestuur: bestuur van Stichting Oelbroeck
  5. Coördinator: persoon in dienst van Oelbroeck, dan wel diens plaatsvervanger, die het beheer voert over de accommodatie en toezicht houdt op het gebruik daarvan door de gebruiker.
  6. Beheerder: persoon bevoegd bij afwezigheid van Coördinator
  7. Gehuurde: een of meer ruimtes met het oog op deel tijdgebruik door gebruikers van de multi- functionele accommodatie Oelbroeck.
  8. Gebruiksperiode: de termijn ( Tijdstip ‘van – tot’), vermeld in de huurovereenkomst waarvoor de huurder/gebruikers een gebruiksrecht heeft of wenst te verkrijgen. Tenzij anders bepaald is de gebruiksperiode inclusief de benodigde tijd van voorbereiden en opruimen.
  9. Aanvraag: een verzoek van een (potentiële) gebruiker aan Oelbroeck tot het verkrijgen van een gebruiksrecht; daaronder wordt begrepen een aanvraag in het online reserveringssysteem van Oelbroeck. Als de aanvraag niet haalbaar is, spant de verhuurder zich in om aan deze gebruiker een alternatief aan te bieden.
  10. Reservering: het door Oelbroeck beschikbaar houden van de door de gebruiker bij de aanvraag beoogde ruimte(n) voor de daarbij gewenste gebruiksperiode. Gedurende de reservering is de beoogde ruimte niet beschikbaar voor een boeking voor een ander dan de (poten ële) gebruiker. Uitgezonderd de reservering voor een heel seizoen, hee de reservering betrekking op één gebruiksperiode.
  11. Boeking: Indien Oelbroeck de aanvraag van de gebruiker aanvaardt, dan wel de gebruiker een alternatief aanvaardt, daaronder begrepen een aanvaarding in het online reserveringssysteem, ontstaat een boeking en daarmee een gebruiksrecht. De boeking is bindend voor zowel Oelbroeck als de gebruiker. Elke boeking hee betrekking op één gebruiksrecht. De duur van het gebruiksrecht is zoals vastgelegd in een boeking. Na de in de boeking opgenomen duur, eindigt het gebruiksrecht van rechtswege zonder dat daartoe een nadere rechtshandeling is vereist.
  12. Annulering: Annulering van een boeking dient tenminste 3 werkdagen voor de geplande datum plaats te vinden. In geval een boeking minder dan 3 werkdagen voor het evenement wordt geannuleerd of wanneer een evenement zonder melding niet doorgaat, brengt Oelbroeck kosten in rekening. In geval van overmacht beslist de Coördinator.
  13. Huurovereenkomst: de op het gebruik betrekking hebbende huurovereenkomst waar deze Gebruiksvoorwaarden bij horen.
  14. Huisregels: nadere gedragsregels opgesteld door Stichting Oelbroeck, vastgelegd in het document: ‘Oelbroeck voor u, voor jou en voor ons’.
  15. Schriftelijk: Onder schriftelijk wordt tevens ‘elektronisch’ verstaan, behoudens in de gevallen waarin expliciet is aangegeven dat berichtgeving via de ‘elektronische weg’ niet is toegestaan.
  16. Sporthal: onder sporthal met betrekking tot deze Gebruiksvoorwaarden wordt verstaan: sporthal van Oelbroeck, Remmensberg 31, Sint Anthonis.
  17. Gebruikersraad: Vertegenwoordiging van alle gebruikers.

Artikel 2 - Informatieverstrekking

  1. Iedere huurder die van ruimte(n) gebruik wenst te maken, geeft bij reservering van die ruimte(n) de naam, het adres, telefoonnummer en e-mailadres door van degene die als contactpersoon optreedt en die namens de huurder verantwoordelijk is voor de gang van zaken in de gehuurde ruimte(n) en van degene aan wie gefactureerd wordt.
  2. De huurder mag de accommodatie uitsluitend volgens de overeengekomen bestemming gebruiken; voor een ander gebruik is vooraf toestemming nodig van de Coördinator.
  3. De huurder dient bij de reservering van de ruimte(n) mededeling te doen van de aard van de activiteit en het aantal te verwachten personen.
  4. In het geval de huurder het voornemen hee entreegelden te heffen wordt verhuurder vooraf geïnformeerd over de procedure en tarieven. 

Artikel 3 - Inrichting

  1. De huurder mag geen gebruik maken van (standaard) meubilair uit andere dan de door hem of haar gehuurde ruimte(n).
  2. Het is ten strengste verboden om voorwerpen met spijkers, schroeven, punaises, plakband e.d. aan vloeren, wanden, plafonds, hout of metselwerk, evenals aan meubilair te bevestigen zonder schriftelijke toestemming van de Coördinator.
  3. De huurder draagt – binnen de periode waarin de ruimte(n) worden gehuurd – zelf de zorg voor het in- en uitruimen van de gehuurde ruimte(n) en zorgt ervoor dat na gebruik het meubilair weer ordelijk wordt teruggeplaatst, zoals de situatie bij aanvang van het gebruik werd aangetroffen.
  4. Het is de huurder niet toegestaan, zonder voorafgaande toestemming van de Coördinator, goederen die tot de inventaris van de accommodatie behoren, voor gebruik buiten deze accommodatie aan te wenden.
  5. Het is de huurder niet toegestaan voorwerpen of installaties in de ruimte of het gebouw aan te brengen zonder toestemming van de verhuurder. 

Artikel 4 - Gebruik en veiligheid

  1. De gehuurde ruimte mag worden gebruikt gedurende de toegewezen uren en zal toegankelijk zijn voor de gebruiker tenminste één kwar er voor aanvang van een activiteit. De gehuurde ruimte zal maximaal een kwar er na beëindiging van de huurperiode veegschoon achtergelaten dienen te worden, tenzij een andere tijdslimiet bij het bespreken van de ruimtes is overeengekomen.
  2. Huurder ziet er op toe dat gebruik van de ruimte te allen jde voldoet aan de Huisregels Oelbroeck.
  3. Elke ruimte is mul functioneel en verhuurder kan een ruimte aan meerdere huurders verhuren op voorwaarde dat de boekingstijden elkaar niet overlappen.
  4. Verhuurder verstrekt een of meerdere (elektronische) sleutels aan huurder. Huurder informeert verhuurder welke natuurlijke personen voor ieder van de sleutels verantwoordelijk zijn. Het is aan de huurder niet toegestaan (elektronische) sleutels te (laten) kopiëren.
  5. Tot de kleed- en wasgelegenheden en de daartoe behorende gangen hebben uitsluitend de speelsters c.q. spelers en de scheidsrechters toegang. De kleed- en waslokalen mogen gebruikt worden 15 minuten vóór en 30 minuten na de tijden waarop de sporthal of een gedeelte daarvan is toegewezen.
  6. De huurder is slechts na toestemming van de Coördinator gerechtigd vóór de aanvang van de gebruikersperiode de gehuurde ruimte te betreden.
  7. De huurder is er verantwoordelijk voor dat de accommodatie dat de accommodatie alleen deelnemers, bezoekers of gasten wordt betreden en dat onbevoegden worden geweerd.
  8. De huurder zal in de ruimte(n) niet meer personen mogen toelaten dan door het bestuur, in overeenstemming met brand- en veiligheidsvoorschriften, wet en verordening, in de zalen is vermeld. Alle voorschriften van het bestuur, de Coördinator, de politie of de brandweer dienen strikt te worden nageleefd. Dit op straffe van onmiddellijke ontruiming van het gebouw en/of verwijdering van overtreder(s), zonder dat daaruit enige aansprakelijkheid voor het bestuur ontstaat.
  9. Het is niet toegestaan huisdieren mee te nemen in de accommodatie, met uitzondering van blindengeleidehonden of hulphonden van personen met beperkingen.
  10. De huurder dient kennis te nemen van het ontruimingsplan en brandveiligheidsregels (zoals in elke zaal vermeld) en dienovereenkomstig te handelen. Open vuur in de verhuurde ruimtes (inclusief kaarsen en waxinelichtjes) is, uit het oogpunt van brandveiligheid, niet toegestaan.
  11. De huurder zorgt bij calamiteiten dat de aanwijzingen van de Coördinator/beheerder over het gebruik van de beschikbare ruimtes onmiddellijk worden opgevolgd.
  12. Het parkeren c.q. stallen van auto’s, motoren, bromfietsen, fietsen en andere vervoermiddelen (zoals scootmobielen) mag uitsluitend geschieden op de daarvoor bestemde plaatsen en geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de verhuurder.
  13. De Coördinator beslist over het eventueel toekennen van opslagruimte binnen de accommodatie.
  14. Het plaatsen van kasten en andere voorwerpen in het gebouw is niet toegestaan tenzij Oelbroeck daartoe vooraf toestemming voor geeft; hieraan kunnen voorwaarden worden verbonden.
  15. Het is niet toegestaan de toestellen van de sporthal zonder toezicht van de leiding van bevoegde personen op te stellen, te gebruiken en af te breken. Dit dient door de gebruiker plaats te vinden binnen de gebruikers jd. Na het gebruik dienen deze zaken weer op de daarvoor bestemde plaats te worden teruggezet.
  16. Gedurende het deelnemen aan oefeningen in de sportzaal is het dragen van sportschoeisel verplicht. De toezichthouder houdt zich het recht voor personen die schoeisel dragen waardoor naar zijn oordeel schade kan ontstaan aan de speelvloer, uit de zaal te verwijderen of de toegang daartoe te ontzeggen.
  17. Het publiek voor de sportactiviteiten mag zich uitsluitend bevinden in de ontmoetingsruimte, publieksruimte gang of tijdens wedstrijden in de vermelde ruimte van de sporthal.
  18. Om een optimaal gebruik van de ruimtes mogelijk te maken dient de ruimte die de huurder heeft gehuurd dan wel gebruikt, ongeschonden en opgeruimd te worden achtergelaten.
  19. Het is niet toegestaan om goederen op te slaan in de accommodatie of op het bij de accommodatie behorende terrein, uitgezonderd hetgeen in de huurovereenkomst is vastgelegd.
  20. De huurder is verplicht de aanwijzingen van de Coördinator/beheerder op te volgen en alle bijzonderheden die zich tijdens de huurperioden in en rond het gebouw voordoen aan hem of haar te melden.
  21. De huurder is mede verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde in en rondom het gebouw direct voorafgaande, tijdens en direct na afloop van de tijdspanne van de huurperiode.
  22. De Coördinator/beheerder heeft het recht een ieder die op enigerlei wijze de goede orde verstoort, zich niet op algemeen aanvaarde wijze gedraagt en/of de veiligheid van zichzelf en/of anderen in gevaar brengen of handelt in strijd met deze Gebruiksvoorwaarden en/of de Huisregels, uit de accommodatie te verwijderen en zo nodig de toegang tot de accommodatie te ontzeggen.
  23. De verhuurder is bevoegd het gebruik onmiddellijk te beëindigen, zonder recht op teruggave of enige schadevergoeding indien door de gebruiker enige voorwaarde of bepaling van deze Gebruiksvoorwaarden niet wordt nageleefd of gevreesd wordt voor verstoring van de openbare orde.
  24. Gebruik van de sportzaal dient te geschieden onder leiding van een daartoe bevoegd persoon.
  25. Gebruik van de in de accommodatie aanwezige voorzieningen (keuken; beeld, licht en geluid) is uitsluitend onder nader met de Coördinator overeen te komen voorwaarden mogelijk. Installaties als verwarming en scheidingswanden worden uitsluitend door de beheerder bediend.
  26. De huurder is in alle opzichten verantwoordelijk voor een ordelijk verloop en voor het toezicht in het gehuurde tijdens de te houden activiteiten.
  27. De belangen van huurders en gebruikers worden behartigd door de Gebruikersraad.
  28. Elke huurder / gebruiker is verantwoordelijk voor zijn / haar eigen veiligheid. Vanuit Oelbroeck is te allen tijde een bedrijfshulpverlener (BHV’er) aanwezig.

Artikel 5 - Tarieven

  1. Het bestuur bepaalt de huurtarieven voor alle ruimtes.
  2. De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.
  3. Er zijn 3 klassen van tarieven: a. Maatschappelijk tarief: dit is de standaard (100%).  b. Commercieel tarief: voor activiteiten met een commercieel karakter geldt het dubbele van het maatschappelijk tarief (200%). c. Sociaal tarief: voor activiteiten met een sociaal karakter geldt de hel van het maatschappelijk tarief (50%).
  4. De Coördinator bepaalt volgens welk tarief een ruimte verhuurd wordt. In geval van verschil van mening over het karakter en tarief van een activiteit tussen de Coördinator en huurder beslist het bestuur.
  5. De tarieven zijn opvraagbaar bij de Coördinator.

Artikel 6 - Aansprakelijkheid

  1. Ingeval van verhuur aan een organisatie met beperkte rechtsbevoegdheid of een groep van particulieren is degene die de huurovereenkomst aangaat verantwoordelijk voor de nakoming van de huurvoorwaarden. Hij dient er voor te zorgen dat er geen beschadigingen aan accommodatie en/of inventaris wordt toegebracht.
  2. De huurder wordt geacht de inventaris, toestellen en materialen in goede staat te hebben aangetroffen. Is dit niet het geval, dan moet de gebruiker vóór aanvang van het gebruik de aangetroffen beschadiging ter kennis stellen van de Coördinator.
  3. Beschadigingen of defecten tijdens het gebruik geconstateerd dienen onmiddellijk na afloop aan de Coördinator/beheerder te worden gemeld.
  4. Alle schade aangebracht of veroorzaakt aan het gebouw of inventaris, toestellen en materialen van de verhuurder, ontstaan door toedoen van de huurder ten gevolge van onjuist gebruik, komt voor rekening van de huurder. Deze schade zal in opdracht van de verhuurder op kosten van de huurder worden hersteld. Vernielingen of beschadigingen moeten op eerste aanzegging van de zijde van het bestuur van Stichting Oelbroeck worden vergoed door de huurder.
  5. De huurder is aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit haar activiteiten die tijdens de door haar gehuurde periode zijn ontstaan. Huurder dient er voor te zorgen dat er geen beschadigingen aan accommodatie en/of inventaris worden toegebracht. Onder de voor rekening van de huurder komende schade wordt in ieder geval ook begrepen de schade die is veroorzaakt door de deelnemers/toeschouwers van door de huurder georganiseerde activiteiten/uitvoeringen/wedstrijden.
  6. De huurder zal nooit voor het tijdelijke gemis van genot van het door hem/haar gehuurde noch in geval van schade, al geleden of nog te lijden, uit welke oorzaak dan ook voortgekomen, schadevergoeding van de verhuurder kunnen vorderen.
  7. Opslag van eigendommen van de huurder die in het gebouw van Oelbroeck is voor risico van de huurder. De huurder is verantwoordelijk voor verzekering van opgeslagen eigendommen.
  8. De verhuurder aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade of letsel door welk toeval of ongeval dan ook toegebracht aan de gebruiker of door hem tot de accommodatie toegelaten personen tijdens of door het gebruik van de accommodatie, de daarbij behorende ruimtes, toestellen en materialen mits deze voldoen aan de gestelde veiligheidsnormen. Door de ingebruikneming van het gehuurde vrijwaart de huurder de verhuurder uitdrukkelijk tegen alle aanspraken die ten gevolge van dergelijke schades of ongevallen ontstaan.
  9. Het bestuur van Stichting Oelbroeck kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor vermissing en/of beschadiging van eigendommen van de huurder. Dit ongeacht of dat al dan niet plaatsvindt tijdens de periode dat het gehuurde in gebruik is en de eigendommen al dan niet in de lokaliteit(en), kasten of dergelijke zijn opgeborgen.
  10. Evenmin is de Stichting Oelbroeck aansprakelijk voor verlies, diefstal, persoonlijke eigendommen als kledingstukken en/of de zich daarin bevindende goederen en eigendommen.
  11. Het bestuur van Stichting Oelbroeck is niet aansprakelijk voor de gevolgen van ongevallen die zich tijdens de huurperiode in of rond de accommodatie voordoen.
  12. Het bestuur van Stichting Oelbroeck kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele financiële gevolgen ontstaan door het niet beschikbaar zijn van de accommodatie.
  13. De huurder dient tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd te zijn.

Artikel 7 Consumpties, etenswaren, alcohol en roken

  1. Er kan uitsluitend gebruik worden gemaakt van de door Stichting Oelbroeck geboden bar- en keukenfaciliteiten, tenzij uitdrukkelijk met de verhuurder anders is overeengekomen.
  2. Dit houdt in dat het huurder(s) niet is toegestaan meegebrachte of elders ingekochte (of verkregen) eet- en drinkwaren te gebruiken in de gehuurde ruimte zonder toestemming van de Coördinator. Het serveren of gebruiken van drank en etenswaren in de sporthal is, met uitzondering van de daartoe bestemde ruimtes, niet toegestaan.
  3. Het is onder geen beding toegestaan om aan jongeren beneden 18 jaar alcoholische drank te verstrekken of in het gebouw te laten nuttigen.
  4. In het gebouw en rondom het gebouw is roken en het gebruik van drugs niet toegestaan.

Artikel 8 Gebruik van beeldmateriaal door Oelbroeck

  1. Voor het gebruik van beeldmateriaal van bezoekers van evenementen in Oelbroeck is toestemming van de bezoeker een vereiste.
  2. Oelbroeck vraagt vooraf toestemming aan de bezoeker voor het nemen van beeldmateriaal voor promotionele doeleinden en voor het gebruiken daarvan. In het geval van opnamen van groepen bezoekers vraagt Oelbroeck mondelinge toestemming (hand opsteken bezwaar / geen bezwaar).
  3. Alleen in geval van een evenement, waar het geven van expliciete persoonlijke toestemming prak sch onuitvoerbaar is, wordt toestemming geacht impliciet te zijn gegeven door de bezoeker onder de volgende voorwaarden:
    1. Oelbroeck maakt duidelijk zichtbaar bij alle ingangen tot het evenement dat de bezoeker door het betreden van het evenement toestemming geeft aan Oelbroeck om beeld materiaal voor promotionele doelen te gebruiken.
    2. Als beeldmateriaal van een bezoeker is gebruikt kan de bezoeker de toestemming achteraf intrekken en Oelbroeck verzoeken de gebruikte beelden te verwijderen. Op een dergelijk verzoek verwijdert Oelbroeck de gebruikte beelden zonder vertraging.

Overige algemene bepalingen

  1. De huurder wordt geacht bekend te zijn met de bepalingen van deze Gebruiksvoorwaarden.
  2. Oelbroeck is gerechtigd al die maatregelen te treffen die het in het belang van een goed en ordelijk gebruik noodzakelijk acht.
  3. De verhuurder is bevoegd, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, af te wijken van het bepaalde in deze voorwaarden.
  4. In gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien, beslist de verhuurder.
  5. Bij geschillen tussen huurder(s) en Coördinator dient in alle gevallen het bestuur van Oelbroeck te worden geraadpleegd en beslist het bestuur.
  6. Deze voorwaarden treden in werking 1 oktober 2025.