Gebruiksvoorwaarden
GEBRUIKSVOORWAARDEN
- BIJLAGE BIJ HUUROVEREENKOMST
Overal waar in dit document “hij” wordt gebruikt moet “hij/zij” gelezen worden.
De gebruiksvoorwaarden zijn bestemd voor de huurders en gebruikers van Oelbroeck.
Artikel 1 Begrippen
1. Huurder/gebruikers: de natuurlijke rechtspersoon (leeftijd minimaal 18 jaar oud) of rechtspersoon die een ruimte van Oelbroeck huurt of gebruikt
2. Bevoegde personen: de persoon die een ruimte huurt of de persoon die namens de huurder de verantwoordelijkheid draagt voor het gebruik van de ruimte
3. Verhuurder: Oelbroeck
4. Bestuur: bestuur van Stichting Oelbroeck
5. Coördinator: persoon in dienst van Oelbroeck, dan wel diens plaatsvervanger, die onder meer het beheer voert over de accommodatie en toezicht houdt op het gebruik daarvan door de gebruiker.
6. Beheerder: persoon bevoegd bij afwezigheid van de Coördinator
7. Gehuurde: een of meer ruimtes met het oog op deeltijdgebruik door gebruikers van de multifunctionele accommodatie Oelbroeck.
8. Gebruiksperiode: de termijn (tijdstip ‘van – tot’), vermeld in de huurovereenkomst waarvoor de huurder/gebruikers een gebruiksrecht hee of wenst te verkrijgen. Tenzij anders bepaald is de gebruiksperiode inclusief de tijd van klaarmaken en opruimen.
9. Aanvraag: een verzoek van een (potentiële) gebruiker aan Oelbroeck tot het verkrijgen van een gebruiksrecht; daaronder wordt begrepen een aanvraag in het (online) reserveringssysteem van Oelbroeck. Als de aanvraag niet haalbaar is, spant de verhuurder zich in om aan deze gebruiker een alternatief aan te bieden.
10. Reservering: het door Oelbroeck beschikbaar houden van de door de gebruiker bij de aanvraag beoogde ruimte(n) voor de daarbij gewenste gebruiksperiode. Gedurende de reservering is de beoogde ruimte niet beschikbaar voor een boeking voor een ander dan de (potentiële) gebruiker. Uitgezonderd de reservering voor een heel seizoen, heeft de reservering betrekking op één gebruiksperiode.
11. Boeking: Indien Oelbroeck de aanvraag van de gebruiker aanvaardt, dan wel de gebruiker een alternatief aanvaardt, daaronder begrepen een aanvaarding in het (online) reserveringssysteem ontstaat een boeking en daarmee een gebruiksrecht. De boeking is bindend voor zowel Oelbroeck als de gebruiker.
12. Annulering: Annulering van een boeking dient tenminste 3 werkdagen voor de geplande datum plaats te vinden, tenzij anders is overeengekomen. Als een boeking minder dan 3 werkdagen voor het evenement wordt geannuleerd of als een evenement zonder melding niet doorgaat, brengt Oelbroeck kosten in rekening. In geval van overmacht beslist de Coördinator.
13. Huurovereenkomst: de op het gebruik betrekking hebbende huurovereenkomst waar deze gebruiksvoorwaarden bij horen.
14. Huisregels: nadere gedragsregels opgesteld door Oelbroeck, vastgelegd in het document: ‘Oelbroeck voor u, voor jou en voor ons’
15. Schriftelijk: Onder schriftelijk wordt tevens elektronisch verstaan.
16. Sporthal: onder sporthal met betrekking tot deze gebruiksvoorwaarden wordt verstaan: sporthal van Oelbroeck, Remmensberg 31, Sint Anthonis.
17. Gebruikersraad: Vertegenwoordiging van alle gebruikers.
Artikel 2 Informatieverstrekking
1. Iedere huurder die van ruimte(n) gebruik wenst te maken, geeft bij de reservering van die ruimte(n) de naam, het adres, telefoonnummer, e-mailadres en factuur adres door van degene die als contactpersoon optreedt en die namens de huurder verantwoordelijk is voor de gang van zaken in de gehuurde ruimte(n).
2. De huurder mag de accommodatie uitsluitend volgens de overeengekomen bestemming gebruiken; voor een ander gebruik is vooraf toestemming nodig van de Coördinator.
3. De huurder dient bij de reservering van de ruimte(n) mededeling te doen van de aard van de activiteit en het aantal te verwachten personen.
4. In het geval de huurder het voornemen heeft entreegelden te heffen wordt verhuurder vooraf geïnformeerd over de procedure en tarieven.
Artikel 3 Inrichting
1. De huurder mag geen gebruik maken van (standaard) meubilair uit andere dan de door hem of haar gehuurde ruimte(n), tenzij anders is overeengekomen.
2. Het is ten strengste verboden om voorwerpen met spijkers, schroeven, punaises, plakband e.d. aan vloeren, wanden, plafonds, hout of metselwerk, evenals aan meubilair te bevestigen zonder schriftelijke toestemming van de Coördinator.
3. De huurder draagt – binnen de periode waarin de ruimte(n) worden gehuurd – zelf de zorg voor het in- en uitruimen van de gehuurde ruimte(n) en zorgt ervoor dat na gebruik het meubilair weer ordelijk wordt teruggeplaatst, zoals de situatie bij aanvang van het gebruik werd aangetroffen.
4. Het is de huurder niet toegestaan, zonder voorafgaande toestemming van de Coördinator, goederen die tot de inventaris van de accommodatie behoren, voor gebruik buiten deze accommodatie aan te wenden.
5. Het is de huurder niet toegestaan voorwerpen of installaties in de ruimte of het gebouw aan te brengen zonder toestemming van de Coördinator.
Artikel 4 Gebruik en veiligheid
1. De gehuurde ruimte klaarmaken en opruimen vindt plaats binnen de gehuurde tijd, tenzij anders is overeengekomen.
2. Huurder ziet er op toe dat gebruik van de ruimte te allen tijde voldoet aan de Huisregels Oelbroeck.
3. Tot de kleed- en wasgelegenheden en de daartoe behorende gangen hebben uitsluitend de speelsters c.q. spelers en de scheidsrechters toegang. De kleed- en waslokalen mogen gebruikt worden 15 minuten vóór en 30 minuten na de tijden waarop de sporthal of een gedeelte daarvan is toegewezen.
4. De huurder is er verantwoordelijk voor dat de accommodatie alleen door deelnemers, bezoekers of gasten wordt betreden en dat onbevoegden worden geweerd.
5. De huurder zal in de ruimte(n) niet meer personen mogen toelaten dan door het bestuur, in overeenstemming met brand- en veiligheidsvoorschriften, wet en verordening, in de zalen is vermeld. Alle voorschriften van het bestuur, de Coördinator, de politie of de brandweer dienen strikt te worden nageleefd. Dit op straffe van onmiddellijke ontruiming van het gebouw en/of verwijdering van overtreder(s), zonder dat daaruit enige aansprakelijkheid voor het bestuur ontstaat.
6. De huurder dient kennis te nemen van het ontruimingsplan en brandveiligheidsregels (zoals in elke zaal vermeld) en dienovereenkomstig te handelen. Open vuur in de verhuurde ruimtes (inclusief kaarsen en waxinelichtjes) is, uit het oogpunt van brandveiligheid, niet toegestaan.
7. De huurder zorgt bij calamiteiten dat de aanwijzingen van de Coördinator/beheerder over het gebruik van de beschikbare ruimtes onmiddellijk worden opgevolgd.
8. Het parkeren c.q. stallen van auto’s, motoren, bromfietsen, fietsen en andere vervoermiddelen (zoals scootmobielen) mag uitsluitend geschieden op de daarvoor bestemde plaatsen en geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de verhuurder.
9. Het plaatsen van kasten en andere voorwerpen in het gebouw is niet toegestaan tenzij Oelbroeck daartoe vooraf toestemming voor geeft; hieraan kunnen voorwaarden worden verbonden.
10. Het is niet toegestaan de toestellen van de sporthal zonder toezicht van de leiding van bevoegde personen op te stellen, te gebruiken en af te breken. Dit dient door de gebruiker plaats te vinden binnen de gebruikerstijd. Na het gebruik dienen deze zaken weer op de daarvoor bestemde plaats te worden teruggezet.
11. Gedurende het deelnemen aan oefeningen in de sportzaal is het dragen van sportschoeisel verplicht. De Coördinator houdt zich het recht voor personen die schoeisel dragen waardoor naar zijn oordeel schade kan ontstaan aan de speelvloer, uit de zaal te verwijderen of de toegang daartoe te ontzeggen.
12. Het publiek voor de sportactiviteiten mag zich uitsluitend bevinden in de ontmoetingsruimte, publieksruimte gang of tijdens wedstrijden in de vermelde ruimte van de sporthal.
13. Het is niet toegestaan om goederen op te slaan in de accommodatie of op het bij de accommodatie behorende terrein, tenzij anders is overeengekomen.
14. De huurder is verplicht de aanwijzingen van de Coördinator op te volgen en alle bijzonderheden die zich tijdens de huurperioden in en rond het gebouw voordoen aan hem of haar te melden.
15. De huurder is mede verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde in en rondom het gebouw direct voorafgaande, tijdens en direct na afloop van de tijdspanne van de huurperiode.
16. De Coördinator hee het recht een ieder die op enigerlei wijze de goede orde verstoort, zich niet op algemeen aanvaarde wijze gedraagt en/of de veiligheid van zichzelf en/of anderen in gevaar brengen of handelt in strijd met deze gebruiksvoorwaarden en/of de Huisregels, uit de accommodatie te verwijderen en zo nodig de toegang tot de accommodatie te ontzeggen.
17. De verhuurder is bevoegd het gebruik onmiddellijk te beëindigen, zonder recht op teruggave of enige schadevergoeding hoe ook geheten indien door de huurder / gebruiker enige voorwaarde of bepaling van deze gebruiksvoorwaarden niet wordt nageleefd of gevreesd wordt voor verstoring van de openbare orde.
18. Gebruik van de sporthal dient te geschieden onder leiding van een daartoe bevoegd persoon.
19. Gebruik van de in de accommodatie aanwezige voorzieningen (keuken; beeld, licht en geluid) is uitsluitend onder nader met de Coördinator overeen te komen voorwaarden mogelijk. Installaties als verwarming en scheidingswanden worden uitsluitend door de beheerder bediend.
20. De belangen van huurders en gebruikers worden behartigd door de Gebruikersraad.
21. Vanuit Oelbroeck is te allen tijde een bedrijfshulpverlener (BHV’er) aanwezig. Elke huurder / gebruiker is verantwoordelijk voor zijn / haar eigen veiligheid.
Artikel 5 Tarieven
1. Het bestuur bepaalt de huurtarieven voor alle ruimtes.
2. De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.
3. Er zijn 3 klassen van tarieven:
a. Sociaal tarief – 50% van het basistarief. Voor bewonersinitiatieven, vrijwilligersgroepen en verenigingen zonder winstoogmerk, die draaien op contributies en/of subsidies. (Inclusief Huisgenoten)
b. Maatschappelijk tarief – 100% basistarief. Voor stichtingen en maatschappelijke organisaties die actief zijn in welzijn, sport, cultuur of educatie. (Inclusief overheidsorganisaties)
c. Commercieel tarief – tarief op aanvraag. Voor bedrijven of activiteiten met een commercieel doel of winstoogmerk.
4. De Coördinator bepaalt volgens welk tarief een ruimte verhuurd wordt. In geval van verschil van mening over het karakter en tarief van een activiteit tussen de Coördinator en huurder beslist het bestuur.
5. De tarieven zijn opvraagbaar bij de Coördinator.
Artikel 6 Aansprakelijkheid
1. Ingeval van verhuur aan een organisatie met beperkte rechtsbevoegdheid of een of meerdere particulieren is degene die de huurovereenkomst aangaat verantwoordelijk voor de nakoming van de gebruiksvoorwaarden. Hij dient er voor te zorgen dat er geen beschadigingen aan accommodatie en/of inventaris wordt toegebracht.
2. De huurder wordt geacht de inventaris, toestellen en materialen in goede staat te hebben aangetroffen. Is dit niet het geval, dan moet de gebruiker vóór aanvang van het gebruik de aangetroffen melden aan de Coördinator.
3. Beschadigingen of defecten tijdens het gebruik dienen onmiddellijk na afloop aan de Coördinator/beheerder te worden gemeld.
4. Alle schade aangebracht of veroorzaakt aan het gebouw of inventaris, toestellen en materialen van de verhuurder, ontstaan door toedoen van de huurder ten gevolge van onjuist gebruik, komt voor rekening van de huurder. Deze schade zal in opdracht van de verhuurder op kosten van de huurder worden hersteld. Vernielingen of beschadigingen moeten op eerste aanzegging van de Coördinator worden vergoed door de huurder.
5. Opslag van eigendommen van de huurder die in het gebouw van Oelbroeck is voor risico van de huurder. De huurder is verantwoordelijk voor verzekering van opgeslagen eigendommen.
6. De verhuurder aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade of letsel door welk toeval of ongeval dan ook toegebracht aan de gebruiker of door hem tot de accommodatie toegelaten personen tijdens of door het gebruik van de accommodatie, de daarbij behorende ruimtes, toestellen en materialen mits deze voldoen aan de gestelde veiligheidsnormen. Door de ingebruikneming van het gehuurde vrijwaart de huurder de verhuurder uitdrukkelijk tegen alle aanspraken die ten gevolge van dergelijke schades of ongevallen ontstaan.
7. Oelbroeck is niet aansprakelijk voor vermissing / diefstal / beschadiging van (persoonlijke) eigendommen van de huurder. Dit ongeacht of dat al dan niet plaatsvindt tijdens de periode dat het gehuurde in gebruik is en de eigendommen al dan niet in de lokaliteit(en), kasten of dergelijke zijn opgeborgen.
8. Oelbroeck is niet aansprakelijk voor de gevolgen van ongevallen die zich tijdens de huurperiode in of rond de accommodatie voordoen.
9. Oelbroeck is niet aansprakelijk voor eventuele financiële gevolgen ontstaan door het niet beschikbaar zijn van de accommodatie.
10. De huurder dient tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd te zijn.
Artikel 7 Consumpties, etenswaren, alcohol en roken
1. Er kan uitsluitend gebruik worden gemaakt van de door Oelbroeck geboden bar- en keukenfaciliteiten, tenzij uitdrukkelijk met de verhuurder anders is overeengekomen.
2. Dit houdt in dat het huurder(s) / gebruikers niet is toegestaan meegebrachte eet- en drinkwaren te gebruiken binnen Oelbroeck, tenzij anders is overeengekomen.
3. Het is onder geen beding toegestaan om aan jongeren beneden 18 jaar alcoholische drank te verstrekken of in het gebouw te laten nuttigen.
4. In het gebouw en rondom het gebouw is roken en het gebruik van drugs niet toegestaan.
Artikel 8 Gebruik van beeldmateriaal door Oelbroeck
1. Voor het gebruik van beeldmateriaal van bezoekers van evenementen in Oelbroeck is toestemming van de bezoeker een vereiste.
2. Oelbroeck vraagt vooraf toestemming aan de bezoeker voor het nemen van beeldmateriaal voor promotionele doeleinden en voor het gebruiken daarvan. In het geval van opnamen van groepen bezoekers vraagt Oelbroeck mondelinge toestemming (hand opsteken bezwaar / geen bezwaar).
3. Alleen in geval van een evenement, waar het geven van expliciete persoonlijke toestemming praktisch onuitvoerbaar is, wordt toestemming geacht impliciet te zijn gegeven door de bezoeker onder de volgende voorwaarden:
a. Oelbroeck maakt duidelijk zichtbaar bij alle ingangen tot het evenement dat de bezoeker door het betreden van het evenement toestemming geeft aan Oelbroeck om beeld materiaal voor promotionele doelen te gebruiken.
b. Als beeldmateriaal van een bezoeker is gebruikt kan de bezoeker de toestemming achteraf intrekken en Oelbroeck verzoeken de gebruikte beelden te verwijderen. Op een dergelijk verzoek verwijdert Oelbroeck de gebruikte beelden zonder vertraging.
Overige algemene bepalingen
- De huurder wordt geacht bekend te zijn met de bepalingen van deze Gebruiksvoorwaarden.
- Oelbroeck is gerechtigd al die maatregelen te treffen die het in het belang van een goed en ordelijk gebruik noodzakelijk acht.
- De verhuurder is bevoegd, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, af te wijken van het bepaalde in deze voorwaarden.
- In gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien, beslist de verhuurder.
- Bij geschillen tussen huurder(s) en Coördinator dient in alle gevallen het bestuur van Oelbroeck te worden geraadpleegd en beslist het bestuur. Deze voorwaarden treden in werking 1 oktober 2025.